Publicerad i Betraktelser

LILLE LEO VILDE


Det är inte alla som kan förstå hur tomt det kan bli efter ett älskat djur som lämnat sin familj. Djur har alltid varit ett stort intresse hos mig, ända sen jag var liten. I över 20’år har jag varit kattmänniska och tycker de är fantastiska små varelser. Det här är berättelsen om Lille Leo Vilde. 

Nog var du vild alltid. Första gången vi träffades hoppade du upp i mitt knä alldeles självmant och somnade. Jag minns att jag brukade skoja och säga att jag inte valde dig, utan det var du som valde mig som din matte. Och det var för 13 år sen som du kom till oss som pytteliten bebis.  Gammelkisse Zabina tog dig genast under sina vingars beskydd. Det var hos henne du sökte trygghet och kärlek. Ni sov och lekte tillsammans. 

Sen flyttade vi till en lägenhet där du i tio år fick springa på egen tass och vara ute på vilda äventyr. Du sprang med vinden, älskade att klättra i träd och var lycklig och tillfreds med livet.  Men utelivet satte också sina spår och när du var åtta år upptäckte veterinären att du hade blåsljud på ditt hjärta. Jag beslutade att du skulle slippa medicinering så länge jag inte märkte att du mådde dåligt av hjärtfelet. 

Efter att Tessi & Zabina somnade in blev du äldsteman i kattklanen. Lille Leo var inte längre liten. Du fick nya kattkompisar (läs: jobbiga tjejer) som du inte tyckte så värst mycket om, men slutligen vande dig vid. Du fick en helt ny och okänd vovvakompis som först var riktigt läskig men som du sedan vande dig vid.

De sista åren flyttade du in och utelivet blev att gå i sele och koppel. Du var nöjd med det och även om promenaderna inte blev vansinnigt långa längre var det skönare att komma ut, hälsa på träden och mysa med matte.
 
Du har alltid varit min lille äventyrare som varit nyfiken på livet.  

Så för en vecka sen var det dags för dig att gå vidare. Du blev dålig och fick somna in hos veterinären med ditt huvud i min hand. Det var inget svårt eller ledsamt, det var en befriare som kom till dig. 

Alla 13 år som vi haft tillsammans är vackra minnen. 

Spring med vinden, Leo ❤


Författare:

Ända sen jag var liten har jag älskat att skriva. Det sägs att alla människor har en unik gåva som gör att de kan uttrycka sig på sitt eget unika sätt. Jag skriver med passion och kan sitta i timmar med mina skrivarprojekt. Till vardags arbetar jag som lärare och jag tycker att min passion för skrivande och lärarskapet går hand i hand på många sätt.

Lämna en kommentar